maanantai 31. joulukuuta 2012

2012


Raketit on käyty paukuttelemassa muutaman asteen pakkasessa. Pojat katsovat jotain komediaa telkkarista sipsejä syöden. Minä voinkin siis vetäytyä koneen ääreen pohdiskelemaan mennyttä kirjavuotta ja suunnittelemaan tulevaa.

Vuosi 2012 on ensimmäinen vuosi, jolta olen laskeskellut lukemisiani. Kirjablogin pidon aloitin aikoinani Vuodatuksen puolella keväällä 2008, josta muutin tänne Bloggeriin elokuussa 2009. Välillä oli yli vuoden tauko blogin pitämisessä ja nyt olen säännöllisesti kirjoittanut kevättalvesta 2011. 2012 on siis ensimmäinen vuosi, jolta olen kirjannut ylös kaiken lukemani. Keskenjääneitä kirjoja on muutamia, joita ei ole tänne kirjattu. Opintoihin on pitänyt lukea myös muutama opus, mutta niitäkään en ole tänne laittanut.

Yhteensä luettuja kirjoja kertyi tälle vuodelle 172 kappaletta ja keskimäärin olen lukenut kuukaudessa 14,3 kirjaa. Jonkinsorttisiksi tietokirjoiksi lasken näistä 21 kirjaa. Sarjakuvia olen lukenut 17 kappaletta. Lasten- ja nuortenkirjallisuuteen voitaisiin lukea 44 kirjaa. Itseäni kiinnosti lukemieni kirjojen tekijöiden sukupuolijakauma. Naisten kirjoittamia kirjoja löytyi 107 kappaletta ja miesten 53 kappaletta. Kirjoja, joissa on sekä mies- että naistekijä oli 12 kappaletta.

Tänä vuonna innostui erilaisista lukuhaasteista. Osallistuin useaan haasteeseen vaihtelevalla menestyksellä. Välillä olin kyllästynyt koko haasteisiin ja koin niiden jopa rajoittavan lukemistani. Sain haasteista myös potkua lukemiseeni. Ne lisäsivät lukemisen suunnitelmallisuutta ja saivat minut lukemaan myös sellaisia kirjoja joihin en olisi muuten ehkä tarttunut. Tällä hetkellä minulla on menossa ainoastaan Lukudiplomihaaste. Voi olla, että rajoitan haasteisiin osallistumisen ainakin hetkeksi tähän haasteeseen.

Vuosi 2012 oli hyvä lukuvuosi. Sain luettua melko paljon erityylistä kirjallisuutta. Luin sekä uudempaa että vanhempaa kirjallisuutta. Olen myös tyytyväinen saatuani kirjoitettua tätä blogia koko vuoden, vaikka välillä tuntuikin etten ehdi. Kaikista kirjoista en kirjoittanut kovin pitkästi, mutta olen tyytyväinen tähänkin.

Ensi vuodelle minulla on jo useampi kirja odottamassa lukuvuoroaan. Pinossa on joitakin uutuuskirjoja. Toisaalta haluaisin paneutua paremmin myös vanhempaan kirjallisuuteen. Mieleni tekisi lukea useampia kirjoja uudestaan. Omaan hyllyynikin on kertynyt monia lukemattomia kirjoja, jotka pitäisi myös lukea.

Haluan edelleen laajentaa lukutottumuksiani. Olen jotenkin jämähtänyt lukemaan aina samantyylistä kirjallisuutta. Aikaisemmin luin paljon laajemmin ja siihen haluaisin palata. Olen huomannut lukemiseni olevan painottunut länsimaiseen kirjallisuuteen. Tähänkin haluaisin muutosta.

Blogin suhteenkin minulla on suunnitelmia. Haluaisn paneutua myös kirjoittamispuoleen enemmän. Alunperin aloin kirjoittaa kirjablogia saadakseni itselleni paremman oikeutuksen lukea. Haluaisin kirjoittaa lukemisesta ja kirjoista laajemmin kuin tähän asti olen kirjoittanut. Pikkuhiljaa yritän paneutua tähän paremmin. Olen myös huono kommentoimaan muiden kirjoituksia. Tähän haluan myös panostaa tulevana vuotena.

Suurista suunnitelmista huolimatta haluan kuitenkin säilyttää aina lukemisen ilon. Lukemisesta ei pidä ikinä tulla pakonomaista puurtamista.

Lukuiloa, lukurauhaa ja lukuaikaa kaikille kirjojen ystäville vuoteen 2013!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti